Direktlänk till inlägg 11 januari 2021

En dag i livet

Av Helena Attefall - 11 januari 2021 10:17

Det var konstigt. Precis när jag hasplat ur mig ett roadkill till inlägg om hur min arbetsdag kan se ut kommer det en utmaning från Ulrika. Hon har varit på mig som en hungrig Kolmårdenjärv och undrar säkert om jag har något emot henne som aldrig ställer upp på hennes utmaningar. Det har jag naturligtvis inte, därför kommer här en redogörelse och på gränsen till kopia av Abbes pappas dag på jobbet, minus internationella priser och “utmärkelsen Sveriges Bästa Byrå vid flera tillfällen”.

Jag är kreatör. Problemlösare. Idékläckare. Konceptuppfinnare. Utanför-boxen-tänkare. Jag är Art Director med ansvar för färg, form och visuellt budskap i kommunikationen. Jag slåss för våra idéer mot projektledare, kunder, leverantörer och oss själva. Jag tar och ger. Jag säger aldrig “det går inte”. Jag målar med ord. Jag fnular med layout. Jag trixar med text. Jag kniper rubriken. Jag kittlar originalaren. Jag sjunger opera och dricker kaffe. Jag äter äpplen. Jag vrider på Rubiks kub.

Jag spelar musik. Jag uppdaterar en bok. Jag babblar med copywritern. Jag utmanar copywritern. Jag lyssnar. Jag väntar. Jag går ut på stan. Jag tar en annan väg tilbaka. Jag surfar runt. Jag klappar om. Jag tycker till. Jag brinner upp. Jag taggar ner. Bra kommunikation innehåller så mycket men upplevs som enkel. Den kortaste vägen till en bra idé är en omväg.

Jag har gjort det här och mycket mer i snart 20 år. Och jag kommer att brinna så länge det finns reklam som ljuger, fördummar och som är tråkig. Det jag skapar är det egentligen ingen som behöver, ingen har bett om det. Med den inställningen blir det jag skapar lite bättre. Och till slut kanske någon bryr sig och mår bra. Då är jag nöjd.

Då återstår att bolla över frågan: Vadihelvetejobbardumeddå? till Madison, Hannes och Mia. Och när jag tittar i min lista över fellow bloggers ser jag en antydan till inavel, d v s flera av dem vet du redan vad de jobbar med eller har redan fått denna utmaning.

PS. Tack till Ulrika och Abbes pappa som inspirerar mig i jobbet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Attefall - 31 mars 2021 16:45

Skulle packa upp en mapp och fick upp det här meddelandet. Och man kan väl säga så här, att även om man inte jobbar med datorer och uppackning av mappar förstår man att ”About 2023406814 hours” är en jävligt lång tid. Närmare bestämt är d...

Av Helena Attefall - 28 februari 2021 16:45

För att fira vår ettåriga bröllopsdag beslutade vi att vila upp våra, av semester, förtärda kroppar på ett av närområdets eminenta rekreationsanläggningar och tillika tillflyktsort för överklassen - Saltsjöbaden. Samhället grundades på 1890-talet och...

Av Helena Attefall - 13 januari 2021 16:53


  Satt och diskuterade varumärken med en copywriterkollega över en kopp kaffe på stan. Vi är ganska lika, han och jag. Inte till det yttre men till synen på livet i stort och på detaljerna däremellan. Han, i början av sin karriär och nyligen anstä...

Av Helena Attefall - 13 januari 2021 16:53

Rubriken syftar på Robert Johnson som sålde sin själ och fick den gudomliga gåvan att spela gitarr som ingen annan. Åtminstone om man tror på berättelsen. Men den är också en ledtråd till vad jag tänker göra från och med nu. Det här är det sista in...

Av Helena Attefall - 13 januari 2021 16:52

Ok. Nu har det gått en stund sedan jag skrev om att jag skulle sluta skriva. För att jag var tvungen att börja skriva. Nu tänkte jag börja skriva igen. Låter det krångligt? Det är det. Det visade sig nämligen att jag började i fel ände med att ta...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards